|
Odcizeno – vráceno
Vzhledem k počtu zákazníků řešíme mimořádné události poměrně často. To dává našim operátorům zkušenost a nadhled. Musíme ale říct, že pokud je vozidlo řádně osazeno naším aktivním zabezpečovacím systémem, téměř
nikdy nedochází k tomu, aby s ním pachatel odjel. Většina naší zkušenosti tedy plyne z vozidel autopůjčoven, případně z vozidel nevhodně zapojených.
Nechceme nudit výčtem běžných případů, ale rádi se podělíme o pár perliček a také o pár častých příhod.
Zimní krádež aneb příležitost dělá zloděje.
Jednoho zimního rána volá na pult celkem klidný muž (to je v takových případech velká výjimka) a hlásí krádež vozu. Průběh je kuriózní – poté co se mu v mrazivém ránu podařilo s obtížemi nastartovat naftové auto,
zjistil, že si doma zapomněl kufřík. Vypnout motor se neodvážil a tak odběhl a auto nechal před domem na sídlišti nastartované odemčené. Když se vrátil, bylo pryč. Vozidlo se dvěma mladíky bylo zadrženo po cca 10
km.
Ještě se snažili tvrdit, že jim šéf auto půjčil a podobné nesmysly, jejich trestní rejstřík ale čistý nezůstane. Příležitost udělala zloděje.
Cestovatel – aneb jak odcizený Passat jezdil týden po Praze
Na nepřetržitou službu volá zákazník a hlásí, že nemůže najít svého VW Passata. Nakonec z něho „vyleze“, že auto viděl naposledy před týdnem a že nemůže najít kabelku s doklady a klíči od vozu. Vozidlo bylo nalezeno v centru
Prahy v soukromé garáži. Nejkurióznější na tomto případu není, že majitel přišel až za týden na to, že nemá auto, ale fakt, že podle záznamů v jednotce a v PCO zloděj s autem celý týden běžně jezdil po Praze. Vzhledem k tomu,
že měl od auta klíče i ovladače tak se to mohlo stát, my jsme netušili, že s vozem nejezdí majitel.
Závodník - aneb přes Prahu v rekordním čase
Na PCO volá téměř zhroucená majitelka VW Jetta, že jí bylo auto odcizeno před obchodním centrem Letňany. Jaké bylo naše překvapení, když jsme zjistili, že se vozidlo pohybuje již v oblasti Barrandovského mostu – bylo to během
dopravní špičky a od krádeže ještě neuběhlo ani 30 minut. Vozidlo bylo zadrženo v oblasti Chuchle a pachatel dodnes neprozradil jak dokázal zacpanou Prahou projet tak rychle.
Ukrajina - hranice a místní zvyky
Jeden z nejobtížnějších případů navrácení odcizeného auta. Autopůjčovna hlásí, že se jim nevrátila půjčená Octavia. Bohužel pracovníci půjčovny zanedbali své povinnosti a tak v době hlášení je vozidlo již na Polsko Ukrajinské
hranici. Díky nasazení nejvyšších styků se podařilo vozidlo zadržet, ale tím teprve vše začalo. Ukrajinské úřady nejprve rozhodly, že vůz vydají, pak se ale evidentně někomu zalíbil a rozhodnutí je změněno na konfiskaci. Bitva
úředníků a podivných vlivů končí až po 3 měsících. Naštěstí jsme vyhráli, ale do poslední chvíle nebylo jisté, jak to dopadne.
Garáže – častá příhoda dovedená ad absurdum
Volá majitel luxusní AUDI z garáží v OC Smíchov, že své vozidlo nenašel na místě, kde ho nechal. Ihned se rozběhl standardní postup – jenže GPS lokalizace udává poslední polohu před garážemi, v garážích samozřejmě není GPS
signál. Jsou tedy dvě možnosti – buď se majitel plete v tom, kde auto nechal, nebo zloději ustřihli GPS anténu a odjeli. Majitel svou chybu vylučuje. Systém REX je naštěstí vybaven dvojí lokalizací a tak není jen na GPS závislý
. Druhá lokalizace ale potvrdí, že vozidlo je v garážích centra. Zákazník opět vyloučil svůj omyl, a tak se na místo sjíždí hlídky, protože je nebezpečí, že si pachatel vozidlo odvezl do nějakých přidružených prostor a tam se
bude snažit o demontáž zařízení. Celý případ končí happyendem. Majitel byl totiž opravdu na správném místě, ale bohužel v jiném patře garáží.
Pokud znáte naši reklamu v rádiu (odkaz zde), pak toto je její předloha, tentokrát dovedená ad absurdum. Nicméně to, že lidé zapomenou, kde auto nechali, je opravdu běžná příhoda.
Odtahovka – nejčastější „odcizení“
Když jsme u nejběžnějších případů, pak odtažení pro špatné parkování je opravdu nejčastější případ, kdy majitel nenajde auto tam, kde ho nechal. Pokud má vozidlo řádně osazené a napojené na pult REX, není alespoň překvapen –
naši pracovníci mu řeknou předem, kam si má jít auto vyzvednout. Ono to nepotěší, ale pořád lepší než ten šok.
Výplaty pro zaměstnance v autě – aneb komu není rady …
Ve všech našich materiálech upozorňujeme, že vykradení vozu nelze zabránit. Rozbití okna, odcizení věcí a zmizení trvá pachatelům v řádu maximálně desítek vteřin. Za tu dobu samozřejmě nestihne nikdo zasáhnout a žádný systém
vám nepomůže. Nejkřiklavější případ jsme měli, když si majitel stavební firmy nechal v autě na sedadle taštičku, kde měl peníze na výplaty zaměstnanců. Prý si odskočil jen 50m do domu a vozidlo měl na očích. Jenže z okna jen
zahlédl, jak přijíždí jiné auto, vyskakuje z něho chlap, rozbíjí okno jeho vozu, bere taštičku a za chvíli odjíždí. To už sice majitel běžel ke svému autu a chtěl jet za nimi, jenže zloději mu navíc propíchli pneumatiku, aby je
stíhat nemohl. Toto je extrém, ale základní schéma – tedy notebook nebo kabelka za oknem vozu – řešíme opravdu pravidelně. Občas na nás lidi křičí, ale s tímto my opravdu nic udělat nedokážeme a nedokáže to ani nikdo jiný, byť
by vám sliboval cokoli.
Lesní usedlost
Odcizená vozidla mají různý předpokládaný osud. Asi nejlépe schované auto jsme zažili ve středních Čechách. Opět se jednalo o vozidlo autopůjčovny, což situaci vždy komplikuje. Vozidlo bylo lokalizováno uprostřed lesíka, který
byl obklopen poli a vedla k němu jen jedna polní cesta v nedobrém stavu. Nebyl to žádný SUV, tedy jsme se dosti divili. Nakonec se ukázalo, že uprostřed toho lesíka je schovaná stará usedlost. Vozidlo bylo na místě potvrzeno v
garáži – tedy spíše v takové kůlně. Poté co k objektu přijelo naše vozidlo a policie, vyskočil pachatel oknem a zmizel v nočním lese.
Čtyřkolka a její první jízda
V jedné rekreační chalupě ve středních Čechách pořídili jako atrakci pro návštěvníky terénní čtyřkolku. Nechali ji osadit REXem a i když ještě neměli zařízení aktivované ani uzavřenou smlouvu, půjčili ji prvnímu rekreantovi.
Jako na potvoru si ale toho pána někdo vyhlédl a čtyřkolku mu odcizil. No byl kolem toho trochu zmatek, když k nám majitel volal, navíc na jiné číslo než měl (na pult ještě neměl spojení) a bez potřebných údajů, ale naši
technici všeho nechali, spojili se s dílnou, kde bylo zařízení instalováno, ihned vše na dálku aktivovali a pachatel se zase jednou velmi divil. Jako vždy začalo další kolo – výmluvy pachatele, že mu stroj někdo půjčil atd.
Svědectví k soudu jsme podávali ještě po dvou letech, ale to už je jiný příběh.
Do poválečné zóny
Největší riziko asi bylo vracení vozidel autopůjčovny z jedné ze zemí bývalé Jugoslávie brzy po válce. Z autopůjčovny odvezli BMW a dvě Octavie. Podařilo se nám vrátit BMW a jednu z Octavií, druhá již byla nenávratně ztracena
. Na zásah v zemi, kde v té době měl ještě každý druhý doma zbraně, ale vzpomínáme s mrazením v zádech.
Martirium u hranic
Následující případ nám dal hodně zabrat díky částečnému selhání techniky. Opět se jednalo o auto z autopůjčovny (častý výskyt v obtížných případech není náhoda). Vozidlo mělo pouze lokalizaci GSM a po krádeži se nám blížilo k
hranici s Polskem. Zde je třeba zdůraznit, že GSM lokalizaci můžeme použít pouze v ČR a navíc je málo přesná, proto byl vyhodnocen poplach nejvyššího stupně. Kdyby vozidlo zmizelo v Polsku, již bychom ho nedostali. Auto ale
nakonec v pozdních večerních hodinách skončilo v jedné z okrajových čtvrtí Ostravy. To není dobré, potože GSM lokalizované auto se dá dobře zadržet za jízdy, ale špatně se dohledává, když je někde schované. Na místě se nám
podařilo zúžit místo možného výskytu na dvě ulice a za asistence policie jsme spustili pomocnou lokální lokalizaci. Bohužel jsme ale nebyli úspěšní a nevěděli jsme proč. Nakonec nezbylo než nechat v oblasti naši hlídku celou
noc a s policií ČR dohodnout, aby byli v pohotovosti. Vozidlo jsme na dálku přeprogramovali tak, aby hlásilo jako poplach jakoukoli manipulaci. Časně nad ránem jsme se dočkali a vše šlo jako na drátkách. I tentokrát skončil
pachatel „s klepety“ Nakonec se vysvětlilo proč lokální dohledání nefungovalo – jednotka byla chybně namontována do místa, kam natekla voda a tento pomocný systém byl nefunkční.
Profesionál nebo zloděj ?
Na závěr ještě příběh o tom, že i kozel může být zahradníkem. V tomto případě se nejednalo o vozidlo, ale o přenosný bezdrátový objektový alarm. Zákazník – stavební firma - nám ráno volal, že mu vykradli stavbu a nic nehoukalo.
Ze záznamu PCO jsme zjistili, že alarm nebyl večer zajištěn. Doposavad nic zajímavého ani neobvyklého. Kuriózní na tomto případu ale bylo, že zloději mimo jiné odnesli i ten přenosný alarm! Druhý stupeň kurióznosti nastal, když
jsme po čase zjistili, že SIM karta, která byla v alarmu, začala být někým používána. Ale to ještě nebyl všemu konec! Samozřejmě, že uživatel SIM karty byl zadržen, ale teď přijde to vyvrcholení - ten člověk byl pracovníkem
firmy, která nabízí bezdrátové alarmy (rádoby své výroby, ve skutečnosti se jedná o výrobek renomované firmy s přelepenou značkou).
|
|